Sunday 23 November 2014

Verander je leven met deze vijf simpele ideeën

Hoe verander je je leven? Door één (of meerdere) van deze simpele tips op te volgen!

•Reserveer elke dag 15 minuten om iets te doen wat je belangrijk vindt. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar de laatste tijd heb ik het zo ongelofelijk druk. Bezig met huiswerk, sporten, nog meer huiswerk, buitenschoolse activiteiten, boeken lezen voor school, het in stand houden van mijn sociale leven en – heel belangrijk – series kijken, heb ik haast geen tijd meer over om adem te halen. Maar 15 minuten per dag kan iedereen wel missen, zeker wanneer je de onderstaande tip ook in acht houdt. Deze 15 minuten ga je besteden aan een klein doel. Als je je eigen boek wilt schrijven, besteed je die 15 minuten (als je meer tijd hebt is dat natuurlijk zelfs beter) aan het schrijven van je boek. Als je een blog wilt beginnen – idem dito. Wil je afvallen, ga je 15 minuten lang touwtjespringen. Je snapt waar ik naartoe wil. Heeft dit nut? Jazeker. Vergeet nooit het verschil wat kleine dingen kunnen uitrichten. En, zoals het Hollandse spreekwoord ons leert; wie het kleine niet eert…


•Bereid je ’s avonds voor. Wees niet bang, ik ga je niet vragen om je huiswerk te maken! Nee, dit is een tip die ik zelf ook goed kan gebruiken. Probeer voortaan elke dag, ’s avonds, alles klaar te zetten. Dit kan om kleding gaan, als je dat prettig vindt, maar zelf zou ik eerder gaan voor je tas klaarzetten, met alles erop en eraan. Als je zaterdagmorgen naar de sportschool gaat, zet je vrijdagavond je sporttas klaar, zodat je niet – zoals ik – standaard je sokken/flesje/handdoek vergeet. Dit scheelt niet alleen veel stress, maar zorgt er ook voor dat je ’s morgens 10 minuten langer in je bedje kunt blijven liggen. Snooze!

•Stel doelen. Nu 2015 eraan begint te komen, kun je kiezen om een lijst te maken met dingen die je wilt veranderen. Gezonder gaan eten, maar gaan sporter, betere cijfers gaan halen… Maar je kunt ook kiezen om elke dag/week/maand een bepaald doel te stellen. Ik heb zelf gemerkt dat je hierdoor gemotiveerder blijft. Een week lang gezond eten is nu eenmaal makkelijker vol te houden dan één JAAR lang gezond eten. Het voegt een stukje realisme toe aan je wens. Bovendien kun je zo een heleboel kleine dingen bereiken. Een maand lang drie keer per week naar de sportschool, een week lang elke dag drie complimenten geven aan je supervervelende zusje… 

•Lach naar iedereen die je ziet. Hier ben ik zelf dit jaar mee begonnen en het lukt me nog lang niet altijd. Soms krijg je namelijk een blik des doods terug, wanneer je naar iemand lacht. Maar soms gebeuren er ook bijzondere dingen. Mensen lachen terug, zwaaien of beginnen een praatje met je. Wat ik zelf gemerkt heb; wij mensen hebben de neiging om het slechtste in elkaar te zien. Wanneer iemand met bliksemende ogen de hond uitlaat, denk je al gauw: Laat maar! Maar ik vind het juist leuk om te zien dat die mensen terug lachen/zwaaien. Je maakt hun dag en beetje beter. En zij jouw dag. Mooi initiatief toch? Dus, laten we met z’n allen van 2015 een topjaar maken en smile!
•Trek je niets meer aan van anderen. Nou ja, niet niets meer. Maar probeer je niet meer te laten beïnvloeden door anderen. Dit kan soms moeilijk zijn, maar wanneer je dit eenmaal lukt, zal je zien dat het steeds makkelijker gaat. Wanner iemand chagrijnig is en alleen maar tegen je loopt te klagen, hoef je je hier voortaan niets meer van aan te trekken. Het slechte humeur van die persoon is niet jouw probleem, maar het zijne. En wanneer hij/zij er klaar voor is om er met jou over te praten, dan ben je één en al oor. Deze gewoonte geeft je als het ware meer macht over jezelf. Wanneer je jouw dag niet laat verpesten door iemand anders, kun je beslissen wat je met je dag doet.

•Trek je niets minder aan van anderen. Probeer je in ieder geval niet meer te laten beïnvloeden. Dit kan soms moeilijk zijn, maar wanneer je dit eenmaal lukt, zal je zien dat het steeds makkelijker gaat. Wanner iemand chagrijnig is en alleen maar tegen je loopt te klagen, hoef je je hier voortaan niets meer van aan te trekken. Het slechte humeur van die persoon is niet jouw probleem, maar het zijne. En wanneer hij/zij er klaar voor is om er met jou over te praten, dan ben je natuurlijk één en al oor. Deze gewoonte geeft je als het ware meer macht over jezelf. Wanneer je jouw dag niet laat verpesten door iemand anders, kun je zelf van elke dag een geweldige dag maken.

Misschien een beetje cliché, maar toch altijd leuk om te lezen! Heb jij nog goede voornemens voor december 2014?

No comments:

Post a Comment